Mitä jos laitettaisiin kaupassasi perusasiat kuntoon?

9/11/2012

"Kaupassa on myynnissä t-paita, kuvaa ei ole saatavilla, tuoteselostusta ei ole, kokovaihtoehdoista ei hajuakaan, yrityksen yhteystietoja ei löydy tai ne ovat puutteelliset, mitkä ovat palautusehdot...?" Toivottavasti sinun kaupassasi ei törmää vastaavanlaisiin ongelmiin, sillä perusasiat ovat ne, joilla pääsee jo pitkälle.

Työni puolesta olen tutustunut moniin hienosti toteutettuihin verkkokauppoihin, keskinkertaisiin ja toimiviin ratkaisuihin sekä ikävä kyllä, moniin myös aivan ala-arvoisiin kyhäelmiin, joita ei voisi edes ruusunpunaisilla laseilla kutsua luottamusta herättäviksi ja verkko-ostoksiin houkutteleviksi. Aina toimivan verkkokaupan tekeminen ei vaadi suurta tukkoa rahaa ja kymmenen hengen projektiryhmää vaan toimivan, silmää miellyttävän ja laadukkaan kaupan saa vähemmälläkin rahalla ja nopeammalla aikataululla jos asiaan panostaa omalta osaltaan hieman enemmän aikaa ja ajatusta.

Ihmettelen monesti kun kiinnostuneet tilaavat meiltä testattavaksi kokeiluversion kaupan mutta käyvät tutustumassa ohjelmistoon esimerkiksi vain yhden ainoan kerran ja lopettavat siihen. Ei kysytä apua, ei tiedustella ohjelmistoon liittyen enempää lisätietoa tuesta tai myynnistä. Jos minä tutustuisin johonkin tuotteeseen, josta olen suunnitellut itselleni uutta elinkeinoa tai olisin lisäämässä verkkokaupparatkaisun lisäpalveluksi niin kaivaisin esiin ohjekirjat, tarkistaisin kuuluuko palveluun millaiset tukipalvelut, jatkokoulutuksien mahdollisuudet jne.

Online-esittelyn avulla ohjelmisto paremmin haltuun

Yksi hyödyllisimmistä keinoista tutustua mahdollisesti tulevaan omaan verkkokaupparatkaisuun on ohjelmiston ominaisuuksiin tutustuminen esimerkiksi online-esittelyn kautta. Pienellä vaivalla ja lyhytkestoisella esittelyllä pääsee ohjelmiston perustoimintoihin kiinni huomattavasti nopeammin kuin voisi ehkä uskoa. Kyllähän sitä voisi käyttää tuntikausia joidenkin perusominaisuuksien etsimiseen mutta kenellä tosiasiassa on niin paljon aikaa ja viitseliäisyyttä, että ensimmäisen tunnin jälkeen jaksaisi vielä hakea tietoa, joka olisi mahdollista selvittää asiantuntijan kanssa jo online-esittelyn aikana?

Online-esittely tarjoaa nopean katsauksen kaupan hallinnan toimintoihin esittäen perustoiminnot ja kaupan hallintapuolen toimintalogiikan. Monesti askarrusta herättävät toimitus- ja maksutapojen luonti ja käyttöönotto selkiytyvät esittelyn aikana kuten myös mistä pääsee ulkoasua muokkaamaan, mistä luodaan tuoteryhmät kauppaan sekä, miten luodaan tuotteet, voiko tuotteelle liittää useita erilaisia kuvia, mitä tarkoittaa tuotetyypit, miten tilauksia käsitellään ja miten saadaan itselle tieto kaupasta tulleista tilauksista. Eikö olisi helppoa ja nopeaa selvittää tämä kaikki vain tunnin mittaisella esittelyllä omasta työtuolista tai sohvan nurkasta käsin? Minun mielestäni kyllä ja tosiasiassa lähes jokaisen, joka meilläkin on esittelyyn osallistunut on antanut ainoastaan positiivista palautetta esittelyn tarpeellisuudesta ohjelmistoon tutustumisessa ja palvelun omaksumisessa.

Online-esittely antaa potkua tutustua ohjelmistoon ja päästä paremmin ja nopeammin kiinni ohjelmiston sisältöön. Eikä oppia kannata tuohon jättää varsinkaan jos suunnitelmissa on itse rakentaa kauppa julkaisukuntoon ja myös ylläpitää sitä jatkossa. Rakennustalkoot antavat myös lisäapua kaupan rakentamiseen. Ja ainahan voi lisäksi ulkoasun suunnitteluun ja toteutukseen käyttää ulkopuolista apua. Monet mainostoimistot, jälleenmyyjämme ja omien projektiemme kautta saamme jokaiselle halutun ulkoasun kauppaan.

Verkkokauppaohjelmiston tuntemus on eduksi siinä kun kauppaa luo itselle mieluisaksi mutta ennen kaikkea asiakkaille toimivaksi, luotettavaksi järjestelmäksi. Kaupasta löytyy perussivut yhteystietoineen, toimitus-ja maksutapaohjeineen, taustatietoineen, kattavat ja selkeät tuotekuvaukset sekä hyvät kuvat, selkeät tuoteryhmäjaottelut, edustava ulkoasu, monipuoliset maksu-ja toimitustavat sekä nopea ja helppo ostoskoritoiminto. Plussaa ovat tietenkin erilaiset ohjeet, käyttösuositukset, vertailtavat tuotteet, ostoslistat, joita asiakkaille voi tarjota. Ja taustalla voi toimia kauppiaan apuna erilaiset integraatiot ulkopuolisiin järjestelmiin. Kun perusasiat ovat kunnossa niin kauppaa voi muokata ja parantaa asiakkailta saadun palautteen mukaisesti, ohjelmiston kehitystyönä tuomien uusien ominaisuuksien avulla ja yhteistyöllä verkkokaupparatkaisun toimittajan kanssa.

Näillä eväillä verkkokauppabisnekseen mukaan lähtö sujuu varmasti miellyttävämmin ja asiakkaillekin avautuu toimiva, ja hyvin mietitty kokonaisuus sinun verkkokaupassasi.


Saattaisit pitää näistäkin

0 comments