Verkkokaupan perustaminen EU:n alueelle vaatii vielä kärsivällisyyttä

8/22/2012


Kuluttajat, poliitikot ja myös useat verkkokauppiaat EU:ssa toivovat, että kansainvälinen verkkokaupankäynti olisi mahdollisimman esteetöntä, sekä EU:n kaunis alkuperäinen ajatus yhteinäisestä markkina-alueesta vihdoinkin toteutuisi. Tilanne on valitettavasti vielä aivan toinen, kun verrataan esim. liittovaltioon Amerikassa. EU:n verkkokauppiaista vain 21% myy rajojen ulkopuolle ja ulkomaan kaupasta syntyy vain 4% myyntiä. Jokin tässä mättää? Isoin syy tähän on se, että kun haluat myydä EU:n alueella, niin joudut ratkaisemaan useita paikallisia vaatimuksia. Useat isot, mutta harvat verkkokauppiaat tekevät jo kansainvälistä kauppaa menestyksekkäästi, mutta miten pitäisi pienten ja keskisuurten erikoiskauppiaiden toimia, joita löytyy EU:stä jo valtava määrä? Jos et tiedä, mihin kaikkeen verkkokauppasi tulisi varautua jos ja kun haluat toimia EU:n alueella lokaalisti, niin tässä 7 kohdan tarkastuslista:
  1. Kielet: Jos haluat palvella laajemminkin asiakkaita EU:ssa, niin sinun tulee hoitaa asiakaspalvelu jopa 15 eri kielellä. Eikä tähän yleensä riitä Google Translate.
  2. Valuutat: EU:n alueella on edelleen käytössä useita eri valuuttoja. Euro on käytössä 16 maassa, mutta 11 euromaalla on vielä oma valuutta käytössä. Verkkokauppiaan tulee hallita verkkokaupassaan eri valuuttoja ja mahdollisesti myös maakohtaisia hinnastoja.
  3. Maksaminen: Vaikka kauppias kovasti haluaisikin, niin asiakkaille ei riitä maksutavoiksi pelkästään Paypal, Visa tai Mastercard. Maakohtaiset maksutavat ovat kovaa valuuttaa edelleen myös verkkokaupoissa.
  4. Logistiikka: Tavara liikkuu hienosti yli rajojen, mutta kilpailukyvyn ja kannattavuuden ylläpitäminen vaatii usein paikallisia logistiikakumppaneita.
  5. Markkinapaikat: Verkkokauppiaan pitää näkyä siellä missä asiakkaatkin ovat ja jokaisessa maassa on omat suositut portaalit ja markkinpaikat. 
  6. Lainsäädänto ja verotus: Kuluttajansuojalaki poikkeaa maakohtaisesti. Lisäksi verokäytännöt eri maissa voivat poiketa suuresti.
  7. Sertifikaatit: Jokaisesta maasta löytyy erilaisia luotettavan verkkokauppiaan sertifikaatteja
Vaikka tässä on useita eri huomioitavia asioita, niin siitä huolimatta verkkokaupan avulla kansainvälistyminen on merkittävästi helpompaa kuin perinteisin keinoin. Lisäksi tänään puhaltavat muutokset tuulet. Markkinoille on tulossa useita palveluita, jotka ratkaisevat näitä lokalisoinnin haasteita. Etenkin maksaminen, logistiikka ja lainsäädäntö tarjoaa lähiaikoina helpotusta kansainvälistymisen kanssa painiskeleville verkkokauppiaille. Kohta kansainvälisestä verkkokaupasta pääsevät nauttimaan myös pienemmän ja keskisuuret verkkokauppiaat, yhä helpommin ja edullisemmin. Nyt kun kansainvälistymisen kynnys tulee laskemaan, niin älkää hukatko tätä ainutkertaista tilaisuutta. Toimikaa kansainvälisesti, mutta paikallisesti.

Saattaisit pitää näistäkin

4 comments

  1. Tuosta logistiikan "helppoudesta" nousee kysymys, että mitenkäs drop shipping toimii nykyään EU:n alueella? Vai toimiiko se?

    Blogissa käytetään usein esimerkkinä automaalit.net verkkokauppaan. Toimivatko tämän tyyliset verkkokaupat yleisesti ilman omia varastoja vai laajentuessa perustavat omat varastot uusiin maihin?

    VastaaPoista
  2. En näe esteitä etteikö "drop shipping" malli toimisi EU:n alueella. Se vaatii ainakin kokeneen juristin ja talousosaston. Pohdittavana olisi kysymyksiä mm. kuka kauppias on tuotevastuussa ja sopimussuhteessa loppuasiakkaaseen, sekä kuka rahastaa loppuasiakkaan?

    Automaalit.net tyyppinen verkkokauppa? Vaikea lokeroida tuota verkkokauppaa tiettyyn tyyppiin. Mutta näinhän se menee, että verkkokauppiaan tulee kansainvälistymisen yhteydessä ajatella myös logistiikka, sillä se on yksi merittävimmistä kulueristä. Se, että mistä tavaran kannattaa lähetä, vaikuttaa mm. varaston ylläpitokustannukset, vaihto-omaisuus, verotus ja itse logistiikan hinta keskus- tai välivarastosta. Esim. maalin toimittaminen rajojen yli on haastavaa, sillä kemikaalit luokitellaan vaarallisiksi aineiksi. Mitään nyrkkisääntöä ei valitettevasti ole, vaan jokaisen kauppiaan tulee tehdä päätökset oman liiketoiminnan lähtökodista. Sen voi tehdä hakemalla ensin pohjatietoa eri skenaarioista ja sitten tehdä siitä laskelmia. Matikkaa;)

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksesta.

    Tarkennan tuota ylimalkaista kommenttiani "Automaalit.net tyyppinen verkkokauppa", joka kieltämättä ei aseta kauppaa mihinkään lokeroon. Ajattelin tässä kauppaa, joka ei myy omia tuotteitaan vaan jälleenmyy, jolloin (tietämättä mitään Automaalit.net:n toiminnasta) myynnin voisi tehdä omien varastojen kautta tai "drop shipping" mallilla. Ilmeisesti Automaalit.net kuitenkin myy omien varastojensa kautta ja siirtyessä ulkomaille edessä on ollut tuo varastojen laajennus.

    Täytyy tuosta Billackering.eu laajennuksesta vielä kysyä, että tehtiinkö markkinoiden kartoitusta paljonkin etukäteen vai otettiinko Ruotsi listalle vain "testataan tuotannossa" ajatuksella? Blogin perusteella kuulostaa vähän jälkimmäiseltä, mutta toisaalta blogeista on huono vetää johtopäätöksiä.

    VastaaPoista
  4. Billackering.eu avaamista edelsi nopea markkinakartoitus Internetin avulla eli tarkistimme paikallisen tarjonnan verkosta (hinnat, tuotteet, kilpailu yms). Tämä tehtiin omin voimin ja kun markkinatailanne näytti siltä, että siellä voisi olla tilaa Automaalit.net -tyyppiselle verkkokaupalle, päätettiin verkkokaupan perustamisesta. Ja kun pieni yritys laajentaa toimintaa ulkomaille, niin kannattaa pitää riskit pienenä. Ja nimenomaan verkkokaupan avulla pystyimme vielä tekemään ns. lopullisen markkinatestauksen kilpailukyvystä eli tavallaan verkkokaupan perustaminen oli vielä viimeinen vaihe markkinatutkimusta. Nyt kun Billackering.eu on saanut Ruotsin markkinoilta positiivisia signaaleja, niin panostuksia uskalletaan kasvattaa esim. omalla varastolla tms.

    VastaaPoista