Ideaa tuoteryhmiin

8/15/2012

Verkkokaupan tuoteryhmien suunnitteluun kannattaa käyttää hetki aikaa. Kun verkkokaupan etusivulle saapuu onnellisesti uusi tulija, miten hän löytää juuri oikean tuotteen? Jos tuoteryhmäluettelosta löytyy houkutteleva linkki, ollaan jo lähempänä tilauksen tekoa.


Usein näkee kuitenkin tuoteryhmät nimettynä mielikuvituksettomasti, eikä tuoteryhmät herätä ainakaan satunnaisessa kävijässä mielenkiintoa. Tuoteryhmärakenteen ei kuitenkaan tarvitse välttämättä olla verkkokaupassa juuri sama kuin mikä on yrityksen tuotannonohjausjärjestelmässä, vaan  tilalle voi keksiä jotain myyvempää.

Mitä asiakas etsii?

Kun asiakas tulee kaupan etusivulle, tiedätkö mitä hän on hakemassa? Tunteeko hän tuotteidesi brändit, ja tuotteiden ominaisuudet? Jos lähtisin ostamaan järjestelmäkameraa, enkä tietäisi mikä ero on Canon 600D ja Canon 1DX mallien välillä (paitsi tuhansien eurojen hinta), voisi helpottaa jos tuotteet olisi jaoteltu verkkokaupassa vaikka käyttäjäkunnittain, tyyliin "kamerat harrastajille" ja "kamerat ammatilaiselle". No okei, tietysti lukisin arvioita ja vertailuja, mutta ymmärsitte pointin.

Tuoteryhmät käyttötarkoituksen mukaan

Hyvä esimerkki onnistuneesta tuoteryhmittelystä löytyy osoitteesta verkkosivuapteekki.fi. Apteekin verkkokaupassa tuoteryhmät on jaoteltu ensin vaivan mukaan ja sitten eri elämäntilanteisiin tarvittaviin apteekin tuotteisiin. Lisäksi on vielä ajankohtaiset kausituotteet ja tarjoukset. Jos vaikka särkylääkkeet olisi ryhmitelty valmistajan tai vaikuttavan lääkeaineen mukaan, menisi ainakin itselläni sormi suuhun (tai ehkä ennemmin "back" napille).


Useita tuoteryhmälistoja

Vaatekauppa Duetto on tehnyt kauppaansa useita tuoteryhmäluetteloita. Tavallisen tuoteryhmittelyn lisäksi verkkokaupasta löytyyy kekseliäästi valmiita kokoelmia kuten "Basics", "Business" ja "Classics". "Asut ja lookit" tuoteryhmään kootaan asuja ja tarvikkeita jotka sopivat väreiltään ja tyyliltään yhteen. Lisäksi alempaa löytyy tuotteet merkeittäin, mikä on muotivaatteiden kanssa oleellinen asia.


Mitä enemmän tuotesivulle osoittaa linkkejä, sitä paremmin se näkyy hakukoneissa. Siksi erilaisten tuoteryhmien luominen kannattaa jo hakukoneoptimoinnin kannalta. Erilaisten tuoteryhmien luominen ottaa huomioon myös eri tavoin ajattelevat asiakkaat. Toinen etsii ensimmäisenä, mitä uutta Gantilta on tullut kun taas toinen etsii paitoja yleensä. Kolmas voi tarttua valmiiksi kasattuihin lookeihin.

Saattaisit pitää näistäkin

2 comments

  1. Käytettävyyspuolella käytetään sellaista menetelmää kuin Card Sorting valikoiden suunnitteluun. Siinä etsitään joukko kohderyhmän edustajia ja pyydetään heitä lajittelemaan pöydällä olevat valikkokohdat ryhmiin. Ryhmien nimet voi olla valmiina pöydällä, jolloin valikkokohdat vain lisätään halutun ryhmä alle, tai sitten pyydetään henkilöä keksimään ryhmälle myös nimi.

    Näin kun tehdään riittävän monen kohdehenkilön kanssa saadaan valikolle raamit, jota voidaan tarvittaessa vielä muokkailla tavoitteiden mukaan. Verkkokaupan puolellahan esiin nousee myös myyminen eli jotain tuotteita tai tuoteryhmiä halutaan nostaa valikon kautta paremmin esiin, jolloin esimerkiksi mainitsemasi valmiit kokoelmat ovat varmasti näppärä keino.

    Card Sorting on erinomainen työkalu sen vuoksi, että lopputulos vastaa kohderyhmän mentaalimallia, eikä perustu esimerkiksi kaupan suunnittelija mielikuvaan tuotteiden ryhmittelystä.

    Hyvänä pointtina heitit myös tuon, että usein kaupan ryhmittely kannattaa tehdä erilaiseksi kuin esimerkiksi tuotannonohjausjärjestelmässä. Asiakkaan tapa ryhmitellä ja mieltää tuotteet on usen aivan erilainen kuin kauppiaan tai vaikkapa tukkurin. Asiakkaat kun eivät välttämättä ole alan asiantuntijoita ja tietämys tuotteista ei ole samalla tasolla kuin kauppiaalla, jolloin mentaalimalli voi poiketa merkittävästikin, riippuen hieman tuotteista. Voisin kuvitella, että esimerkiksi auton osia kauppaavassa verkkokaupassa asiakkaiden mentaalimallien selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää, koska erilaisia ryhmittelytapoja osille on useita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä kommenteista. Tuoreet silmät ja ulkopuolisten näkemykset ovat usein avuksi monessa asiassa.

      Poista