Verkkokaupan ensimmäinen vuosi Ruotsissa

4/07/2012

Julkaisimme "Hyökkäys on paras puolustus" -blogikirjoituksen 9.3.2011. Lyhesti kerrottuna Vilkas Groupin asiakas Automaalit.net oli päättänyt ottaa selville, mitä kansainvälistyminen verkkokaupan avulla vaatii pieneltä kotimaiselta yritykseltä.  Tänään 7.4.2012 Billackering.eu:n avauksesta on tasan vuosi, joten on aika tehdä yhteenveto, miten ensimmäinen vuosi on mennyt ja mitkä fiilikset Automaalit.net -tiimillä on tulevaisuuden suhteen.

Yhden tilannekuvan tuloksista antaa tämä screenshot Google Analyticsista. Tarkatselujakso on 52 viikkoa eli tasan vuosi.


Jokainen voi tehdä omia johtopäätöksiä ja laskelmiaan tuon kuvan luvuista. Todetaan nyt kuitenkin, että n. 3.000 €:n  alkupanostuksiin nähden hanke on ollut yritykselle menestys (Ensimmäisen vuoden myynti n. 50 000 €). Billackering.eu -verkkokauppa alkoi tehokkaan käynnistyksen ansiosta tuottamaan jo ensimmäisten kuukausien aikana. Huomioitavaa tuloksissa on myös kuvan "Verkkokaupan tulosprosentti", joka on ollut koko ajan kasvussa (verkkokaupan tulosprosentti tarkoittaa kuinka monta prosenttia kävijöistä tekee tilauksen). Vaikka tulosprosentti on vielä kohtuu alhainen (normaali n. 1.5-2.0 %), on tämä kuitenkin tyypillistä uudelle verkkokaupalle näköjään myös ulkomailla. Asiakkaat käyvät ihmettelemässä tuotteita ja hintoja, mutta epäröidään tilata uudelta kauppiaalta, joka tuli vielä Suomesta. Nouseva tulosprosentti ei ole kuitenkaan itsestään selvyys, vaan siihen tarvitaan tyytyväisiä asiakkaita. Asiakkaat saadaan puolelleen toimivan palvelun ja myönteisten asiakaskokemusten avulla. Myönteisten kokemusten jälkeen paikallinen verkosto "työskentelee" netissä verkkokauppiaan puolesta pyyteettömästi. Internet on universaali kauppapaikka, missä on samat lainalaisuudet, sijaitsee se sitten Ruotsissa tai Norjassa tai missä päin maailmaa tahansa. Olemme nyt todentaneet, että verkkokauppa mahdollistaa uskomattoman nopean ja edullisen keinon laajentaa liiketoimintaa uusille markkina-alueille, mikäli palvelusi on kunnossa.

Mitä Automaalit.netin kaverit tekee seuraavaksi? Nyt he ovat avaamassa kauppoja Norjaan ja Venäjälle. Yrityksen tavoitteena on olla Pohjoismaiden ja Itämeren alueen merkittävin kuluttajille suunnattu automaalien verkkokauppa. Ja nyt kun ensimmäinen uusi markkina-alue on otettu haltuun ja tiimi tietää tietää miten se tehdään, niin laajentaminen uusille markkinoille ei enää jännitä.

Pitäisikö meidän kaikkien yrittäjien miettiä kansainvälistymistä vielä kerran? Jos nimittäin sinä et sitä tee, niin todennäköisesti sen tekee sitten joku ruotsalainen. Perusongelmana kotimaisilla yrityksillä taitaa olla asenne - ei haluta kasvaa ja vältetään riskejä? Jos mietit kasvua ja kansainvälistymistä verkkokaupan kautta, niin voi olla, että ajatukset alkaa kukkimaan kuten automaalikauppiaallakin tapahtui vuosi sitten. Ensimmäinen vuosi ulkomailla ja ajatukset kansainvälisestä kaupasta ei olekaan enää niin pelottava ajatus, päinvastoin. Automaalit.net suosittelee kaikkia kollegoita kansainvälistymään!


Haaste ICT-alan tulevaisuutta pohtivalle työryhmälle: Luokaa kotimaiselle verkkokauppiaalle paremmat edellytykset myydä palveluita rajojen ulkopuolelle. Suomi Oy:n ainutlaatuinen mahdollisuus voi olla nyt tuhansissa luotettavissa kotimaisissa verkkokauppiaissa, jotka voivat halutessaan valloittaa maailman verkon avulla. 

Saattaisit pitää näistäkin

2 comments

  1. "Todetaan nyt kuitenkin, että n. 3.000 €:n alkupanostuksiin nähden hanke on ollut yritykselle menestys"

    Sisältääkö 3000 euron aloituskulut, myös ensimmäisen vuoden markkinointikulut?

    Olisi kiva kuulla kuinka paljon rahaa markkinointiin on kulunut, jotta 50.000 euron liikevaihto on saatu kasaan. Adwords-klikit ovat oman kokemuksen mukaan kalliimpia muissa Pohjoismaissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aloituskustannuksissa ei ole huomioitu Adwords kuluja. Ensimmäisen vuoden aikana laitoimme Ruotsissa Adwordsiin 5000€ eli myynnistä noin 10%. Nyt luontainen haku tuo jo yli puolet kävijöistä ja olemme pienentäneet Adwordsin budjettia.

      Poista