Renkaiden vaihdosta ja hakukonenäkyvyydestä

4/30/2012

Se on taas se aika vuodesta kun autoihin vaihdetaan tohinalla kesärenkaita. Pari viikkoa sitten satoi vielä räntää, mutta nyt on jo (joidenkin mielestä) terassikeli. Rengasliikkeissä riittää siis kuhinaa. Tosimiehet tunkkaavat autonsa itse ilmaan ja polkevat kiintoavaimella pultit auki, mutta itse luotan autoasioissa mielummin ammattilaisen apuun.
Viime viikon lopulla minulle tuli eteen pitkä Etelä-Suomen kierros, mutta autossa oli vielä talvikiekot alla. Pitäisi saada siis kesärenkaat parin päivän varoitusajalla.

Avasin ensimmäisenä Vianorin sivut. Kyseinen liike on tullut tutuksi ja sijainti on minulle hyvällä paikalla. Ja mikä parasta, siellä on helppokäyttöinen ajanvaraus netissä. Noh, tietysti olin ihan liian myöhään liikkeellä, ja seuraava vapaa aika olisi ollut vasta viikon päästä.

Seuraavaksi mieleen tuli Euromaster. Ajanvarausta varten olisi pitänyt rekisteröityä palveluun, joten unohdin koko jutun. Kuitenkin sekin olisi ollut viikoksi eteenpäin varattu, pitäkööt tunkkinsa. Olisi se ollut aika kaukanakin.

Sitten ajattelin soittaa vielä Vianorille, renkaiden vaihto on kuitenkin nopea operaatio. Ehkäpä saisin peruutusajan, mitä ei nettipalvelussa näkyisi. Puhelu ohjautui valtakunnalliseen vaihteeseen, jossa asiakaspalvelija käytti samaa nettipalvelua. Ei siis tulosta sieltäkään.

Tuttujen brändien annettua vesiperän googlasin muita palveluita. Yllättäen em. brändien ohi hakutuloksissa ajoi minulle aiemmin tuntematon Rengasrumba. Soitin ja kysyin onnistuisiko renkaiden vaihto iltapäivästä. "Loppuviikko on oikeastaan varattu, mutta jos sulla on aikaa odotella vähän, niin eiköhän ne ehditä jossain välissä vaihtamaan". Asia oli sillä selvä ja sain renkaat vaihdetuksi. Palvelu oli ystävällistä ja hinta tunnettuja brändejä edullisempi.

Mikä on tapauksen opetus?

  • Jos sinulla ei ole varaa rakentaa brändiäsi tienvarsi-, lehti- ja televisiokampanjoilla, kannattaa satsata  hakukonenäkyvyyteen.
  • Hakukonenäkyvyyteen kannattaa satsata vaikka brändisi olisikin tunnettu, sen pysyvyys ei ole itsestäänselvyys.
  • Jos sinulla on varaa satsata nettipalveluun, tee se helppokäyttöiseksi.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments