Verkkokauppias, miten erotut kilpailijoista?

2/09/2012

Uudella verkkokaupalla tulee liiketoiminnan alkajaiseksi isoksi haasteeksi kilpailijoista erottautuminen. Melkein alalla kuin alalla on kymmenittäin kilpailijoita valmiiksi samoilla apajilla. Koska kauppojen vertailu on helppoa, nousee kilpailutekijät suureen arvoon.


Kilpailijoista erottautumiseen voi listata muutaman avainasian.

Valikoima

Jos saat myyntiin tuotteita, mitä muilla kaupoilla ei ole (vielä) saat hyvän etumatkan. Jos vasta mietit verkkokaupan perustamista, mieti millä alalla olisi vähiten kilpailua ja eniten kysyntää. Jos ryhdyt myymään esimerkiksi luontaistuotteita tai lastenvaatteita, tarvitset ainakin erittäin laadukkaita tuotteita ja ison valikoiman, että pystyt kilpailemaan tuotteillasi kymmenistä jo markkinoilla olevista kilpailijoistasi.

Hinta

Hinta ratkaisee ostopäätöksen raa'asti monesti, koska vertailu on helppoa ja nopeaa. Koska asiakkaasikin vertailee hintoja, pitää sinunkin seurata kilpailijoiden hintatasoa ja vastata siihen mahdollisuuksiesi mukaan. Hinnoilla houkuttelemiseen voi käyttää esimerkiksi pakettitarjouksia tai ilmaista toimitustapaa. Ilmaiset kylkiäiset ovat joskus yllättävän tehokkaita, eikä kylkiäsien tarvitse olla edes arvokas.

Asiakaskokemus

Asiakaskokemus on se ratkaiseva tekijä, mikä ratkaisee lopulta sen tekeekö verkkokaupassasi vieraileva asiakas tilauksen sinulta vai ei. Asiakaskokemukseen vaikuttaa kaikki mielikuvat ja tuntemukset joita asiakas kokee tullessaan kauppaan. Asiakaskokemukseen verkkokaupassa vaikuttaa ainakin seuraavat asiat:

Ulkoasu

Sivujen ulkoasu vaikuttaa ensivaikutelmaan, jonka asiakas saa tullessaan kauppaan. Hyvään ulkoasuun kuuluu selkeä navigointi, jolloin asiakas löytää etsimänsä tiedon oikeista paikoista. Ulkoasua ei kuitenkaan saa korostaa liikaa, silla se vaikuttaa vain ensivaikutelmaan eikä sen enempään.

Brändi

Jos myyt esimerkiksi iPadeja, mikä on verkkokaupassasi se juttu mikä saa asiakkaan tilaamaan sinulta, eikä Applen verkkokaupasta tai joltain toiselta tunnetulta brändiltä? Olisiko sinulla tarjota jotain lisäarvoa, mitä muilta ei saa? Hinnalla tai valikoimalla kilpaileminen ei tavallisesti tule kyseeseen jättiläisiä vastaan kisatessa, mutta pystyisitkö tarjoamaan vaikka nopeamman toimitusajan, henkilökohtaista palvelua, tuotteen personointia tai jotain muuta lisäarvoa?

Jos brändisi ei ole vielä tunnettu, on muiden asiakkaiden jakamat kokemukset kullan arvoisia. Siksi asiakkaita kannattaa aktivoida sosiaalisessa mediassa. Monia aloittelevia verkkokauppiaita mietityttää negatiivisen palautteen mahdollisuus somessa. Se mahdollisuus on olemassa, mutta ihmisillä on tapana arvioida ostamiaan tuotteita hieman yläkanttiin, eikä negatiivisia palautteita kannata liikaa pelätä.

Luotettava vaikutelma

Erityisesti tuntemattomammilla brändeillä luotettavan verkkokaupan vaikutelman antaminen on tärkeää. Laita hinnat ja toimitusehdot selkeästi näkyviin ja toimi niiden mukaan. Kun toimintasi on reilua ja avointa, näkyy se myös nettikeskusteluissa ja asiakasuskollisuudessa.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments