Verkkokaupan perustaminen ei ole helppoa

12/16/2011

"Jos olisin tiennyt millainen urakka on edessä, olisin ehkä harkinnut uudestaan koko hommaan ryhtymistä..."
Näin kommentoi muutama vuosi takaperin eräs tuore verkkokauppias. Takana oli kuukauden mittainen hektinen verkkokaupan käynnistysprojekti erikoistavaraa myyvälle kaupalle. Kauppa oli ollut kivijalassa jo ties kuinka pitkään, mutta nyt oli otettu askel uuteen bisnekseen. Projektilla oli deadline, koska aukeaman kokoinen nelivärimainos lehteen oli jo tilattu, ja kauppa piti saada valmiiksi ennenkuin lehti ilmestyy.

Verkkokaupan ulkoasu oli tilattu graafikolta ja muutkin oman ammattitaidon ulkopuolelle menevät tehtävät oli annettu ammattilaisten tehtäväksi. Silti työn määrä yllätti kauppiaan ja työpäivät venyivät pikkutunneille saakka deadlinen lähestyessä.

Kyseinen tarina ei ole mikään yksittäistapaus, vaan työn määrä yllättää hyvin monen aloittelevan verkkokauppiaan. Eikä kyse ole vain yksinyrittäjistä, vaan isot yritykset törmäävät tähän yhtä lailla. Kyse ei ole teknologian kankeudesta, vaan uuden ajatusmallin omaksumisesta ja uusien prosessien luomisesta. Aikaa kuluu lähinnä opetteluun ja suunnitteluun.

Miksi tämä tulee niin monelle yllätyksenä? Eikö tämä kuulosta samalta kuin autoilijoiden yllättyneen talven tulosta marraskuussa? Jos onkin kokemusta yrittäjyydestä ja kaupan pitämisestä kivijalassa, eihän se tarkoita että verkkokauppakin lähtisi toden teolla toimimaan ilman sen kummempaa etukäteissuunnittelua.

Nettikaupassa on eri menetelmät kuin kivijalassa

Mainospuheissa verkkokaupan perustamisen sanotaan tapahtuvan hetkessä, mutta todellisuus on vähän karumpi. Alustan saat varmasti käyttöösi hetkessä, mutta verkkokauppaan kuuluu paljon muutakin kuin koodia. Se koodi on itseasiassa vain yksi pieni tekijä toimivassa verkkokaupassa.

Verkkokaupan tietojärjestelmän lisäksi tarvitaan myös ratkaisu ainakin
  • Logistiikkaan
  • Maksuliikenteeseen
  • Markkinointiin
  • Taloushallintaan
  • Asiakaspalveluun
Jos verkkokauppaa perustettaessa on valmiiksi toimiva kivijalkamyymälä, on edellä mainituista logistiiikka markkinointi, taloushallinta ja asiakaspalvelu ainakin puoliksi valmiita. Eli tuotteiden varastoon tilaaminen ja varastointi on jo hallussa, markkinointiin on jollain tavalla tutustuttu ja yrityksen kirjanpitoon oma prosessi ja asiakaspalveluun on omat ammattilaiset. Silti kivijalkaliikkeen siirtäminen verkkoon vaatii paljon suunnittelutyötä. Kaikkea ei voi siirtää sellaisenaan verkkoon ja moneen asiaan pitää keksiä aivan uusi ratkaisu.

Mikä on oleellista verkkokaupan perustamisessa?

Hyvä etukäteissuunnitelma on tärkeää. En tarkoita kuitenkaan ulkoasun suunnittelua, vaan mieti ensin mitkä tuoteryhmät ja tuotteet kauppaan tulee, mitkä toimitustavat ja maksutavat otat käyttöön ja miten logistiikka ja maksuliikenne toteutetaan käytännössä. Onko markkina-alueesi kotikaupungissasi, Suomessa, Euroopassa vai aiotko toimittaa kaikkiin maanosiin? Mieti miten erotut kilpailijoista. Tutki kotimaisten verkkokauppojen lisäksi myös ulkomaiset verkkokaupat, jotka toimittavat samoja tai vastaavia tuotteita. Jos et keksi ratkaisua kysymyksiisi, kysy viisaammilta. Lue keskustelualueita ja blogeja. Vertaile mitä muut ovat tehneet ja kopioi toimivat asiat itsellesi. Kyseenalaista kaikki ja mieti sitten uudestaan. Kun nämä ovat selvillä voit miettiä ulkoasuakin.

Usein joudun jarruttelemaan asiakkaita, jotka yrittävät edetä takapuoli edellä puuhun. Verkkokauppiaalla saattaa olla kirkas näky miten etusivun flash-bannerin tulisi toimia tai miten jotain uusinta jQuery-efektiä tulisi käyttää, mutta tiedossa ei ole vielä mitä maksutapoja kauppaan tulee eikä tuotteita ja tuoteryhmiä ole vielä perustettu. Saan toistuvasti uskotella, että ulkoasu ei ole tärkein asia verkkokaupassa. Ja että ulkoasun suunnitteluun saa kulumaan loputtomasti aikaa (etenkin jos ei ole ammatiltaan graafinen suunnittelija), mutta jos verkkokaupassa ei ole tuotteita, ei kauppaa voi julkaista.


PS. Alussa mainittu kauppa elää ja voi hyvin. Myyntiä tulee n. 8000€ kuussa ja toinenkin verkkokauppa on jo avattu. Toinen projekti menikin paljon pienemmällä työllä, kun prosessit olivat jo valmiiksi mietittynä ja kumppanit logistiikkaan ja maksamiseen oli valittuna.

Saattaisit pitää näistäkin

6 comments

  1. Kiitos Olli, hieno kirjoitus!

    Koska aihe on niin kiehtova, päätimme jatkaa keskustelua blogissamme: http://www.snoobi.fi/blogi/verkkokaupan+perustaminen+ei+ole+helppoa-viela+vaikeampaa+on+saada+se+tuottamaan

    Kun perusteet on saatu kuntoon, täytyy verkkokauppaa kehittää jatkuvasti. Verkkokaupan optimointi ei ole projekti vaan prosessi, joka vaatii testausta ja mittausta.

    Erinomainen artikkeli, toivottavasti löytää tiensä oikeiden ihmisten ruuduille.

    VastaaPoista
  2. Itse perustin verkkokauoan vuonna 2002 ilman mitään tietoa asiasta. Googletin ja googletin niin kauan, että sain kauppani valmiiksi. Kaupan perustaminen oli helppoa, itselleni oli paljon vaikeampaa se asiakkaiden löytäminen. Sitten kun asiakkaat löytyi (sekin piti selvittää googlettamalla miten tämä tapahtuu kun te-keskuksesta yritysneuvojaltaei apua tähän ongelmaan löytynyt). Itselleni suurin ongelma oli se, miten paljoa aikaa noiden tavaroiden keräämiseen ja pakkaamiseen meni. Siihen verrattuna kaupan perustaminen oli pikkujuttu. Nykyään myynkin sitten digitaalisia tuotteita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Katja! Miten sulla on nyt mennyt. Itse olen suunnitellut verkkokaupan perustamista jo pitkään, mutta emmin ja emmin. mulla olis aika hyvä liikeideakin, mutta taidan olla liian arka. Tsemppiä sulle ja toivotaan, että saan jotain aikaiseksi. :)

      Poista
  3. @Katja Toki jotkut selviää vähemmällä työllä. Riippuu paljon aiemmasta kokemuksesta. Mutta etkö laske googlaamista työksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse laskisin googlaamisen helkkarinmoiseksi työksi. Olen jo tehnyt sitä aamusta yöhön pää särkien jo pidemmän aikaa. Itse aloitin tekemällä pohjatyötä kaikenlaisesta nippelinappelista koska ohjelmointi puoli itse systeemin pystytyksessä on taas omaa alaani mutta ei niinkään markkinointi, ostopuoli tai taloushallinta, luoja. Kauppa ei siis ole vielä pystyssä. Googlaus jatkuu ja täytyy löytää taloushallinnon puoleen paljon enemmän tietoa. Samoin opiskella paljon muuta. Kuinka paljon teillä on porukkaa online busineksessänne?

      Poista
  4. Mä guuglaan maksusta asioita esille.

    VastaaPoista