Miten suhtautua tarjouspyyntöihin verkkokaupassa?

11/10/2011


Tähän väliin taas yksi käytännön vinkki kysymyksestä, joka on tulee vastaan aina aika-ajoin. Mitä tehdä kun asiakas haluaa tarjouksen verkkokaupan tuotteista? Verkkokaupan tarkoituksena on tavallisesti yksinkertaistaa yrityksen myyntiprosessia ja tilausten käsittelyä eikä tarjouspyyntöjen vastaanottaminen tavallisesti kuulu tähän kuvaan.

Joissain tapauksissa - erityisesti B2B-kaupoissa - hintoja ei aina kuitenkaan voi määritellä valmiiksi, joten tarjouspyyntöjä voi tulla puhelimessa sähköpostissa ja faksilla vanhoihin tapoihin tottuneilta ostajilta. Verkkokauppa on toki jo tähän mennessä osoittanut tarpeellisuutensa kun asiakas on löytänyt oikeat tuotteet verkkokaupasta ja tietää mitä haluaa.

Yksi toimiva ratkaisu voisi olla kytkytuotteen luominen tarjouspyynnössä olleista tuotteista. Luodaan siis tuotepaketti, missä on sisällytettynä asiakkaan kysymät tuotteet. Tuotepaketille voidaan antaa alennuskuponki jolla asiakkaan alennus pyydetylle tuotepaketille myönnetään. Lopuksi lähetetään asiakkaalle linkki tuotepakettiin, mistä asiakas voi käydä tekemässä tilauksen kaupan normaaleja toimitus- ja maksuehtoja noudattamalla. Näin tilaukseselle syntyy automaattisesti tarvittavat dokumentit ja varastosaldoihin tulee vähennykset automaattisesti.

Toki alennuksen voisi laskea suoraan kytkytuotteen hintaan, mutta alennuskuponkia käyttämällä tarjoukselle voidaan helposti luoda voimassaoloaika, joten kytkytuotteen unohtamista myyntiin liian pitkäksi aikaa ei tarvitse pelätä.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments