Facebook lisäsi verkkokaupan myyntiä

9/27/2011

Ensikatsaus verkkokaupan Facebook-integraation vaikutuksiin

Nyt kun Omaverkkokauppoihin asennetusta Facebook-integraatiosta on jo kolmen kuukauden ajalta kokemusta, voidaan hieman tutkia sen vaikutuksia. Vilkkaan omassa "koelaboratoriossa" Automaalit.net:ssä ainakin luvut ovat hämmästyttäviä.

Automaalit.net Facebookissa

Automaalit.net on toiminut sosiaalisessa mediassa jo pitkään ja Facebookissa on 760 fania tällä hetkellä, mikä on pienelle verkkokaupalle ihan hyvä määrä. Heinäkuun alussa Automaalit otti käyttöön verkkokauppansa FB-integraation, mikä lähettää verkkokaupan etusivun tuotteet tai tarjoustuotteet automaattisesti Facebookin "Shop" välilehdelle. Shop-välilehdellä asiakkaat voivat selata tuotteita ja "Lisää ostoskoriin" nappia painamalla tuote siirtyy varsinaisen kaupan ostoskoriin. Yksinkertaista, mutta toimivaa.

Myynnin konversio nousi viisinkertaiseksi

Ennen integraation käyttöönottoa Facebookin kautta kaupan sivuille tuli vaihtelevasti. Erilaiset kampanjat nostivat verkkokaupan kävijämäärät Facebookista parhaimmillaan 800:aan kävijään kuussa (kävijöitä yhteensä oli 8000-15000 kuussa) kun taas huonompina kuukausina Facebookista on tullut 100-300 kävijää kuussa. Näistä kuitenkin vain harva teki tilauksen ja myynnin konversio oli 0.25% - 0.8%:n välillä.

Facebook-laajennoksen käyttöönoton jälkeen Facebookista tulevien kävijöiden määrässä ei ole tullut yllätyksiä, mutta konversio on tällä lyhyellä vertailujaksolla ollut 3,9% - 5,45%!

Facebookista tulleiden asiakkaiden konversio

Koska Facebookin tuoma myynti on edelleen alle 3% kokonaismyynnistä, ei näillä luvuilla vielä pankkia räjäytetä, mutta se on kuitenkin yksi niistä pienistä puroista, mistä se iso virta kasvaa.

Nyt suosittelenkin Automaalit.netin ja muiden verkkokauppojen panostamaan sosiaaliseen mediaan ja miettimään miten saisi kasvatettua fanien määrää. Yksi vaihtoehto on luoda Facebookiin mainoskampanjoita, ja katsomaan säilyykö konversio entisellään liikenteen kasvaessa.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments