Internet-mainonta: Facebook vs Google AdWords

8/08/2011

Verkkomainontaa hallitsee tällä hetkellä kaksi jättiläistä. Miljoonaluokan käyttäjäkunnat keräämällä Google ja Facebook ovat saavuttaneet hallitsevan aseman CPC ja PPC -mainosten kanavana. Googlessa ja Facebookissa mainostamisessa on kuitenkin paljon eroja sekä tekniikassa, että toimintaperiaatteissa.

Google vs Facebook

Mainosten kohdentaminen

Koska käyttäjien toiminta Facebookissa on erilaista kuin Googlessa, toimii myös mainonnan kohdentaminen näissä palveluissa eri tavalla. Googlen hakutuloksissa mainostettaessa asiakas on otollisimmillaan, kun hän on itse aktiivisesti hakemassa tiettyä asiaa ja tällöin mainos voidaan kohdentaa haluttua hakusanaa käyttäville.

Facebookissa mainos voidaan kohdentaa tarkasti mm. käyttäjän iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tai tykkäämisen kohteen perusteella. Mutta koska Facebookissa käyttäjä on paljon passiivisempi, vaatii mainoksen huomion kiinnittäminen suuremman koukun kuin Googlessa. Tästä syystä valitettavasti monissa mainoksissa sorrutaan aika pahoihin ylilyönteihin.

Googlella on hakutulosten lisäksi lukemattomia muita palveluja mainostamiseen: YouTuben, GMailin, Google Mapsin ja lukuisien muiden Googlen omien palveluiden lisäksi mainoksia voidaan näyttää muilla Google Display -verkostoon kuuluvilla sivuilla, missä sivuston ylläpitäjä on tehnyt mainossopimuksen Googlen kanssa. Display-verkostossa mainoksia voidaan kohdentaa mm. sivulla olevan sisällön mukaan. Esimerkiksi uutissivustolla voidaan näyttää uutiseen liittyviä mainoksia.

Vaikka myös Facebook on integroitunut erilaisten pluginien kautta useimpiin verkkosivuista, rajoittuu mainosten näyttäminen toistaiseksi vain Facebookin omille sivuille.

Mainosten sisällöissä tarkat säännöt

Molemmissa Facebookissa ja Googlessa on tarkat säännöt mainoksen sisällöstä. Google korostaa mainonnan käyttökokemusta, mikä tarkoittaa reilua peliä mainoksissa. Kun mainoksissa ei ole harhaanjohtavaa sisältöä ja muutenkin asiakas saa positiivisen kokemuksen mainonnasta on tämä kaikkien asiakkaan, mainostajan ja Googlen etu. Google kieltää esimerkiksi paras-sanan käytön mainoksessa, ellei mainoksessa linkietettävällä sivulla tule ilmi puolueeton tutkimus, missä mainostettava asia todetaan parhaaksi. Google lisäksi esitarkastaa mainokset ennen kuin ne julkaistaan. Erityisen tarkkailun alla on luonnollisesti alkoholiin, tupakkaan, pornoon, aseisiin ja uhkapeleihin liittyvät mainokset.

Kiellettyjä asioita Googlen mainoksissa ovat mm.
  • HUUTAMINEN isoilla kirjaimilla
  • Huutomerkkien käyttö otsikossa
  • Kieliopin vastaiset lauseet
  • Toisen tuotemerkkiä loukkaavat mainokset
Facebookissa mainosten pelisäännöt kerrotaan paljon Googlea lyhyemmin. Periaatteessa myös Facebook vaatii samoja asioita mainostajilta, mutta koska mainosten esitarkastusta ei ole (ainakaan Suomessa) näkee Facebookissa mainoksia, missä huonolla suomenkielellä tarjotaan nopeita rikastumiskeinoja tai etelänmatkoja hintaan, mikä ei mainoksen kohdesivulla pidäkään enää paikkaansa. Facebookissa voi käyttäjät tehdä ilmoituksia sääntöjen vastaisista mainoksista mainoksen vieressä olevaa rastia painamalla.

Sosiaalisen median nousu

Digitaalisen viestinnän barometri näyttää, että sosiaalinen media on kovassa nosteessa markkinoinnin välineenä. Barometrin kyselyyn vastanneet markkinointipäättäjän sanoivat tavoittelevansa digitaalisella markkinoinnilla ensisijaisesti myynnin kasvattamista.

Facebook-mainosten kirjosta ja sekavuudesta huolimatta sen merkitys internetmainonnassa on nousemassa. Mainostajien vain pitää ensin ymmärtää, että siellä on erilaiset toimintatavat kuin Googlessa. Facebook sopii yrityksen brändin nostamiseen erinomaisesti, ja tarkka profilointi auttaa mainoksen kohdistamisessa oikealle ryhmälle. Facebookin yhtenä hienoutunena on omien sovellusten luomisen mahdollisuus, mikä tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa mitä erikoisempia markkinointikampanjoita. Verkkokauppiaat voivat hyödyntää tätä rajapintaa myymällä tuotteita Facebook-sivullaan, eli siellä missä asiakkaat viettävät aikaansa.
Myynnin lisäämiseksi Facebook-sovelluksilla voidaan tavoitella myös brändin esittelyä tai asiakkaan sitouttamista muuten, jolloin tälle voidaan lähettää myöhemmin esim uutiskirjeitä.

Molemmat ovat tehokkaita

Oikein suunniteltuna, molemmat Google ja Facebook ovat tehokkaita kanavia markkinointiin. Tärkeää on toki muistaa, että ennenkuin maksettuja mainoksia lähdetään tekemään, pitää luonnollinen näkyvyys olla ensin kunnossa. Eli Facebook-sivu on perustettu ja varustettu asianmukaisella sisällöllä. Samoin Googlessa luontainen hakukonenäkyvyys on tärkeämpi maksettuja mainoksia. Kun perusasiat ovat kunnossa saadaan maksetuilla mainoksillakin tehot irti kampanjasta.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments