Tavoita vanhat asiakkaat uutiskirjeellä

5/19/2011

Uutiskirje on tehokas kanava tavoittaa vanhoja asiakkaita. Olen ollut monen verkkokaupan kanssa perustamassa uutiskirjekampanjaa, ja analytiikasta olemme jälkeenpäin todenneet uutiskirjeen tuoneen huomattavan piikin verkkokaupan kävijä- ja tilausmääriin. Kyseessä on siis aina vanhojen asiakkaiden tai uutiskirjeen erikseen tilanneiden asiakkaiden tiedottamista. Jos uutiskirje lähetetään jostain muualta hankittuun osoitteistoon, puhutaan roskapostittamisesta.


Uutiskirjeen lähetyksen vaikutukset verkkokauppaan
Erään uutiskirjekampanjan vaikutukset kävijämäärään ja myyntiin

Parhaimmillaan uutiskirje on nimensä mukaisesti uutinen, eli vastaanottaja kokee saavansa hyödyllistä tietoa viestissä. Uutiskirjeen "koukku" tulisi tulla ilmi heti otsikossa, koska kynnys painaa delete-nappulaa on matala. Koukku voi olla hyvä tarjous, merkittävä uutuus tai jokin ajankohtainen aihe. Jos sinulla ei ole mitään uutista, älä lähetä uutiskirjettä.

HTML-muotoiltu vai plain-text?

Uutiskirjettä voidaan muotoilla html-kielellä, jolloin viestiin saadaan kuvia, värejä ja fonttien muotoiluja. Ongelmana on kuitenkin sähköposti-clienttien todella laaja kirjo ja niiden erilainen kyky tulkita html-muotoilua. Www-selaimet harvoin ovat montaa vuotta vanhoja, mutta vielä viime vuonna kolmannes käytti sähköpostin lukuun Outlook 2003:a. Muistatko, miltä nettisivut näytti vuonna 2003?

HTML-muotoillun uutiskirjeen edut

  • Saat brändisi näköisen viestin ja voit lisätä logosi ja tuotekuvia viestiin. Jos vastaanottaja arvostaa brändiäsi, myös viestisi luetaan todennäköisemmin.
  • Voit tehdä helpommin linkkejä kauppaan ja tuotesivuille jotka helpottaa tilauksen tekoa.
  • Voit lisätä linkkeihin seurantakoodin, jos haluat mitata uutiskirjeen linkistä kauppaan tulleiden määrää.

HTML-muotoilun haitat

  • Yhteensopivuusongelmat eri lukulaitteiden ja eri sähköpostiohjelmien kanssa
  • Suurempi vaara joutua roskaposti-filtteriin

Jos käytät HTML-muotoilua...

  • Muista, että useat sähköpostin lukuohjelmat jättää kuvat oletuksena lataamatta ja kuvat näytetään vasta kun vastaanottaja hyväksyy niiden lataamisen. Tee siis viestin sisältö siten, että se ei ole aivan tyhjän näköinen vaikka kuvat puuttuisikin.
  • Pidä sivun leveys riittävän kapeana, että koko sisälö näkyy ilman vaakavierityspalkkia pienessäkin viesti-ikkunassa. Sopiva leveys voisi olla ~600 pikseliä.
  • Jos muokkaat html-koodia itse, huomioi, että sähköpostiohjelmat voivat olla vanhoja, eikä ne noudata html:n uusimpia standardeja. Älä siis edes yritä käyttää uusimpia html- tai css-kikkoja vaan käytä suosiolla taulukoita yms. vanhan koulukunnan tapoja.
  • Älä käytä taustakuvia sillä ne näkyvät vain harvoissa lukuohjelmissa.
  • Muista kirjoittaa alt-teksti kaikkiin kuviin.
  • Lisää viestin alkuun linkki sivulle, jolta asiakas voi lukea viestin sisällön mikäli viesti ei näy sähköpostissa oikein.

Mitä kirjoittaa uutiskirjeeseen?

  1. Esittele alussa lyhyesti kauppasi (kaikki vastaanottajat ei välttämättä tunnista pelkästään lähettäjän perusteella mistä on kyse), ja lisää muutama tuote.
  2. Pidä uutiskirje lyhyenä. Jos sinulla olisikin paljon tärkeää asiaa, sitä ei todennäköisesti jakseta lukea sähköpostista. Kirjoita pidemmät tekstit blogiin tai tee kauppasi sisältösivuille ja linkitä uutiskirjeestä näihin.
  3. Muista linkittää kauppaasi. Ainakin omaan sähköpostiini tulee edelleen uutiskirjeitä, joissa ei ole lainkaan linkkiä kauppaan! Linkkejä saisi olla viestin alussa ja lopussa sekä lisäksi linkkejä suoraan tuotesivuille.
  4. Laita loppuun tieto osoitelähteestä (asiakasrekisteri/uutiskirjeen tilaajat) sekä selkeät ja toimivat ohjeet miten uutiskirjeen tilaamisen voi peruuttaa.
  5. Lähetä uutiskirje toimivasta sähköpostiosoitteesta. Lähettäjän tiedoista tulisi tulla ilmi myös kaupan nimi.

Onko tyylikäs uutiskirje myös tehokas?

Monet tuskailevat uutiskirjeen ulkoasun suunittelun kanssa ja uutiskirjeestä halutaan tehdä täydellinen. Sisältöön panostamisen sijaan resurssit käytetään pikselien viilaukseen. Tekstit halutaan jollain tyylikkäällä fontilla ja vielä jonkun efektin kanssa, niin houkutukseksi tulee tehdä nämä kuvina. Sitten vielä riittävän iso fiiliskuva elävöittämään viestiä...

Amazonin uutiskirjeessä on yksinkertainen ulkoasu

Joudun usein selittämään, että viestin ulkoasu vaikuttaa itseasiassa vain vähän uutiskirjeen tehoon, eli sen tuomaan konversioon. Tämän voi toki testata itse lähettämällä erilaisia versioita uutiskirjeestä ja mittaamalla niiden tehokkuutta. Kannattaa myös tilata isojen, kansainvälisten nettikauppojen uutiskirjeitä (jotka ovat varmasti käyttäneet paljon resursseja erilaisiin tutkimuksiin) ja katsoa niiden ulkoasua. Pääsääntöisesti nämä ovat hyvin pelkistettyjä ulkoasultaan. Riittävää on, että tuotteet on tyylikkäästi ja houkuttelevasti esillä.

Jos sinulla on omia kokemuksia uutiskirjeistä joko vastaanottajana tai lähettäjänä, niin kuulisin mielelläni lisää kommentteja aiheesta!

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments