Billackering.eu - ensimmäiset 12 päivää

4/20/2011

Nyt se sitten tapahtui! Billackering.eu verkkokauppa avattiin torstaina 8.4.2011 eli 12 aukiolopäivää tulee tänään täyteen. Itse asiassa verkkokauppa on nyt ns. smooth launch -vaiheessa, missä testataan verkkokaupan perustoiminnallisuuksia. Saako asiakkaat maksettua tilauksen ja tilitetäänkö ne meille asianmukaisesti? Saako asiakas ylipäätään tuotteet? Miten tuotteiden palautus onnistuu? Toimiiko sähköpostit, puhelimet, skype. Entä saako asiakas vastauksen sopivan aikataulun puitteissa? Onko asiakas tyytyväinen ja valmis suosittelemaan palvelua muille? Kaikki on heti lähdöstä toiminut hyvin, mitä nyt pientä säätämistä käännöksen ja maksutapojen kanssa. Tärkeä syy ripeään ja melko virheettömään alkuun on se, että he ovat pyrkineet tekemään Ruotsin kaupasta mahdollisimman tarkan kopion Suomen nettikaupan kanssa. Ongelmat ovat olleet näin ollen hyvin pieniä ja hyvin rajattuja. Voidaan siis hyvillä mielin edelleen todeta, että verkkokauppa on avattu Ruotsiin erittäin kustannustehokkaasti kuten edellisellä kerralla totesin.

12 päivän jälkeen on liian aikaista tehdä syvällisempia analyyseja tai johtopäätöksiä hankkeen onnistumisesta, mutta on silti kiinnostavaa arvioida kuinka paljon pelkkä verkkokaupan avaus lisättynä Adwordsilla generoi liiketoimintaa uudelle Suomalaiselle verkkokaupiaalle Ruotsista? Arvioikaa näiden peruslukujen perusteella itse eli ensimmäiset 12 päivää peruslukujen valossa:
  • 1640 kävijää, joista 80% tuli hakukoneista (137 kävijää per päivä)
  • 8668 sivun katselua (722 sivun katselua per päivä)
  • 3 tilausta
  • Konversio 0,23%
  • Myynti yht. 1.179 kruuna
  • Adwords 250€
Ottaen huomioon että verkkokaupan avauksessa on toistaiseksi hyödynnetty vain hakusanamainontaa, tulos on kaupallisesti kohtuullinen. He ovat vasta käynnistämässä varsinaista lanseerausta, missä käytetään lisää eri digitaalisen markkinoinnin keinoja hyödyksi kuten bannereita, portaaleja, forumeita, hakemistoja, Facebookia. Kuten tässä vaiheessa on nähtävissä, niin seuraava haaste on kasvattaa Billackering.eu -verkkokaupan uskottavuutta ja tunnettuutta uudessa kohdemaassa. Tästä ongelmasta oireilee mm. heikkona konversiona, joka on Suomessa noin 2%. Sitä nyt seuraavaksi nostamaan myös Ruotsissa? Mm. taktinen verkkomainonta pitäisi purea tähän ongelmaan melko hyvin?

Katsotaan seuraavassa jaksossa kuinka varsinainen Billackering.eu -verkkokaupan lanseeraus on edennyt ja miltä luvut sitten näyttävät.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments