HYÖKKÄYS ON PARAS PUOLUSTUS

3/09/2011


Apua - Ruottalaiset nettikaupat tuloo! Se on muuten totta. Tilanne on valitettavasti 0-4 Suomen tappioksi. Ja Ruotsalaiset verkkokaupat ovat tulleet kyläilemään jäädäkseen. Mitä valtaosa Suomalaisista kauppiaista tekee tässä tilanteessa? Harjoittelee edelleen sisämarkkinoilla? Muistutan, että tämä on vastoin Internetin periaatteita. Nyt kun olemme harjoitelleet riittävästi Suomessa, niin eikä olisi aika käsitellä tätä kansainvälistymistä uudestaan ja nyt ihan tosissaan? Meidän pitää nimittäin hyökätä. Ja jotta tämäkään ei jäisi pelkäksi "tsemppipuheeksi", päätimme ottaa selville mitä kansainvälistyminen vaatii pieneltä verkkokauppiaalta. Paljonko kansainvälistyminen itse asiassa maksaa ja millaisia resursseja se vaatii köyhältä pienyrittäjältä? 

Kerron teille esimerkin: Eräs kotimaassa toimiva verkkokauppias (www.automaalit.net) oli pohtinut laajentumista juuri Ruotsiin ja huomasi tilaisuuden tulleen johtuen edullisesta kurssierosta (vinkki). Hankkeen käynnistyessä tuli ilmeiseksi että päätös markkina-alueen laajentamisesta olisikin enemmän markkinointistrateginen päätös kuin fundamentaalinen metatason kysymys. OK, so what - kääritään hihat ja tehdään asioita? Verkkokaupan avaaminen Ruotsiin menee karkeasti näin:
  1. Kopio nykyisestä verkkokaupasta - Vilkas Group Oy n. 300€
  2. Tee sopimukset Klarnan ja Matkahuollon kanssa - helppoa ja vaivatonta.
  3. Käännätä tuotteet ja sisältö esim. Virossa – bulkkia n. 2.000€.
  4. Varmista, että asiakaspalvelu toimii "på svenska".
Siitä kun kauppias teki päätöksen kansainvälistymisestä, kestää noin 4 viikkoa saada myynti käyntiin uusilla vesillä. Kansainvälistymisestä aiheutuvat välittömät kustannukset ovat noin 2.500€ + 5-10 kpl omia työpäiviä. Kiinteät kulut kuukaudessa noin 150€. Tällä investoinnilla ja työmäärällä verkkokauppias sai Ruotsista vajaa 10 miljoonaa uuttaa potentiaalista asiakasta – jäädäkseen. Tämä oli kauppiaalle samalla hyvä harjoitus, sillä seuraavaksi vuorossa on kuulemma Venäjä, mistä löytyy jo 142 miljoonaa potentiaalista asiakasta, www.краски.ru. Kansainvälistyminen voi olla helppoa ja halpaa - älkää selitelkö, vaan ottakaa mallia tästä hyökkäyksestä.
Automaalit.net avaa huhtikuussa verkkokaupan Ruotsin markkinoille nimellä www.billackering.eu Seuraamme tässä blogissa kansainvälistymisen edistymistä...

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments