Kiteyttämisen jalo taito verkkokaupassa

9/17/2010

Ihmiset käyttävät Internetiä yleensä tiedonhakuun tai ajanvietto tarkoituksessa. Yhä useammin verkkoa käytetään myös tuotteiden hakemisessa ja ostamisessa. Valitettavan usein verkkokaupoissa pysytään vain hetki, koska sivuston sisältö ei vastaa odotuksia tai mahdollisesti kiinnostava informaatio ei ole riittävän selkeästi esitetty. Kävijät ovat armottomia ja klikkaus seuraavalle sivulle tapahtuu hetkessä. Verkkokauppiaan tulee pystyä tuomaan potentiaaliselle asiakkaalle olennaiset asiat esille 15 sekunnissa. Tilanne on vielä kriittisempi, mikäli verkkokauppias on uusille kävijöille entuudestaan tuntematon.

Kävijän koukuttamisen kannalta kauppiaan on ollennaista kiteyttää palvelulupaus helposti "syötäväksi ja purtavaksi". Tässä asiassa auttaa toki hyvä palvelulupaus, sekä terävä kynä, kuvat ja videot. Onnistuneen kiteytyksen takana tulee olla ymmärrys, kuka verkkokauppassasi käy ja mitä kävijät odottavat verkkokaupaltasi. Tämän ymmärryksen saamisessa auttavat esimerkiksi seurantaohjelmat. Suomessa hyvää seurantadataa tarjoavat esim. Google Analytics tai Snoobi. Nämä palvelut analysoivat verkkokaupan asiakkaita aina siitä saakka kun kävijä tulee jostakin verkkokauppaasi aina onnistuneeseen transaktioon saakka. Muista myös seurata verkkokauppasi Välitöntä poistumisprosenttia, sillä onnistuneella kiteytyksellä saat poistumisprosenttia pienennettyä ja näin ollen yhä usempi kävijä verkkokaupassa konvertoituu maksavaksi asiakkaaksi. .

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments