Domain on avainasia

9/09/2010

Domainin tai domainien valinta verkkokauppaan on menestyksen avaintekijä, joten kannattaa hetken aikaa miettiä ennen kuin teette siitä päätöksen. Sen voi aina vaihtaa, mutta se ei ole suotavaa, sillä linkit elävät ikuisuuden Internetissä. Domainin valintastrategia riippuu siitä, että oletko uusi yrittäjä alalla vai edustatko olemassa olevaaä brändi tai muuten entuudestaan tunnettu yritys. Mikäli sinulla on mahdollisuus valita domaini vapaasti, niin käytä ainutlaatuinen mahdollisuus hyväksi ja päätä domainisi 100% asiakastarpeesta lähtien. Eli mikä termi kuvaa parhaiten yrityksesi toimintaa? Jos pystyt yhdellä sanalla kiteyttämään palvelusi ja domain sattuu olemaan vapaa, niin ota se. Mikäli myyt esim. fyysisiä tuotteita, niin tarkista onko sen ympärillä vapaina hyviä osoitteita, esim. "automaalit". Automaalit.net -verkkokaupalle tämän domainin löytäminen ja omaksi varaaminen oli iso lisäpotku uuden ajan verkkokaupan lanseeramisessa. Ja muista että myös hakukoneiden robotit arvostavat tätä kontekstiä dominista kaupan sisältöön.

Muista myös valita domain eri päätteillä (.net, .org, .com, .fi). Etenkin jos se on yleinen sana, niin sinun on hyvä suojata se mahdollisimman laajasti. Muista että myös muut yritykset voivat ottaa käyttöön yleisen domain-nimen, eikä sen suoja ole läheskään niin hyvä kuin sinun domainisi olisi sama kuin PRH:n rekisteröity yrityksesi nimi.

Mikäli haet dominia asiakastarpeen mukaan, niin käytö apunasi esim. Googlen Adwordsin Hakusanatyökalua. Tämä palvelun avulla voit saada lisää työkaluja päätöksentekoon kun päätät domainin verkkokaupallesi. Toki meidän tulee myös muistaa että hyvän domainin myös muistaa hyvin ja istuu suuhun mukavasti. Esimerkiksi kun päätimme 2006 ottaa käyttöön Automaalit.net, eikä Automaali.net -domain johtui ihan miltä domainit maistui suuhumme. Jos katsomme Googlen Hakusanatyökalua, niin se mukaan "automaali" -hakusanaa haetaan enemmän (4.400 hakua per kk) kuin "automaalit" -hakusanaa ( 2.900 hakua per kk). Tulikohan tehyä sittenkin väärä päätös? No siinä mielessä näyttää nyt hyvältä, sillä tulemme Googlen haussa molemmilla termeillä ensimmäiseksi ns. luontaisessa haussa.

Hyvän domainin päälle on helppo rakentaa menestys verkkoon ja jatkossa myös vaikka kivijalkamyymälään asti. Domainisi löytyy tulevaisuudessa eri linkeistä ympäri Internetin ja se kertoo parhaimmillaan heti mistä sivutossasi on kyse. Se on tavallaan juurikasvustosi Internetissä, mistä verkkokauppasi saa elinvoimansa. Älkää syytäkö rahojanne hakemistoihin, vaan rakentaako oma juuristo verkkokaupan avulla!

ps. avamme Ouluun syksyllä kivijalkakaupan Automaalit.net brändillä

    Saattaisit pitää näistäkin

    0 comments